zaterdag 11 juni 2011

Het nieuwe leiderschap in quotes

Eigenlijk heb ik er een bloedhekel aan: quotes. Zeker nu duizenden mensen hun favoriete uitspraken de hele wereld door twitteren. En toch kan een quote ook heel veel verhelderen. Zoals ook mijn onderwerp: het nieuwe leiderschap.

De uitspraak bijvoorbeeld: 'een medewerker doet niet wat de baas zegt, maar doet wat de baas doet', vind ik echt geweldig (dank je wel, Marlies!) en kan ik niet genoeg herhalen. Ik link het natuurlijk aan voorbeeldgedrag, het meest verwaarloosde en misschien wel het meest belangrijke aspect van leiderschap. Gelieerde uitspraken daarbij zijn: 'het MT is de organisatie in het klein' en 'je krijgt het team dat je verdient'. Het helpt vaak om voor leidinggevenden de koppeling te maken van hun eigen gedrag naar gedrag in de organisatie en ze daar bewust naar laten kijken.

Over vertrouwen vind ik de quote/constatering: 'de hoeveelheid vertrouwen die je geeft is een direct afgeleide van je eigen hoeveelheid vertrouwen', ook een heldere. Het zet mezelf en zeker ook de mensen die ik train en spreek aan het denken. Het is belangrijk om te beseffen dat het geven van vertrouwen samenhangt met je eigen zelfvertrouwen. In dat kader vond ik het mooi dat de gemeentesecretaris van de geweldige gemeente Peel en Maas sprak over de gewenste leiderschapscompetentie 'zelfverzekerde twijfel'.

Andere quotes die me inspireren bij Nieuw Leiderschap?

'in sociale interactie ben je aan het vergelijken of aan het verbinden. Je kunt dit echter niet tegelijkertijd'. dit laat de moeilijkheid van echt verbinden zien. Te vaak zijn leiders bezig zich af te zetten tegen anderen in plaats van zich echt te verbinden.

'de secretaresse mis je als ze op vakantie is, de directeur niet'

'people don't buy what you do, but why you do it', refererend aan het hebben van een goed verhaal en vooral het hebben van een waarom.

'als je als coach de ander overtuigt of adviseert, neemt in hetzelfde moment zijn of haar zelfvertrouwen af'. Deze uitspraak uit een onderzoek maakt duidelijk dat goede coaches vragen stellen en vertrouwen op  de ander voor de antwoorden. Ik zie teveel coaches adviseren en teveel onbewust zijn van hun ego.

'Persoonlijk leiderschap gaat voor leiderschap'. dit slaat op de gelukkig geaccepteerde overtuiging dat goed leiderschap zelfreflectie vraagt en het kijken naar het eigen aandeel.

Ik zou het leuk vinden (toch :-)) om uitspraken te horen/lezen die ik echt gemist heb als het gaat om Nieuw Leiderschap. Kunnen ze nog net mee in het boek!

Dank je wel alvast!

2 opmerkingen:

Saskia Tjepkema zei

Dag Tica!
Herkenbaar: er zit een kracht in quotes, soms slaan ze de spijker op zijn kop in heel weinig woorden. Mooi boeketje heb je al. Ik moest meteen denken aan een tweet van Lenette Schuijt vorige week. Zij schreef: 'Anyone can generate a crowd - not everyone can build a community'
Voor bij je verzameling?
Hartelijke groet,
Saskia

Hilke Tol zei

Ik sluit mij aan bij Saskia's reactie. Bij Nieuw Leiderschap vind ik deze van Gandhi nog altijd mooi: "Daar gaan mijn mensen. Ik moet ze volgen, want ik ben hun leider".